لوگو vray

علت انتخاب موتور Vray

شاید بتوان گفت که Render Engine اولین مرحله انتخاب در شروع یک پروژه است. با توجه به عدم رعایت کپی رایت، استفاده از موتورهای رندرینگ در ایران رایگان خواهد بود که این امر سبب می شود کاربران به راحتی به تمامی موتورهای رندرینگ دسترسی داشته باشند. از این رو ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که نحوه انتخاب موتورهای رندرینگ مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. اما انتخاب موتور رندر وابستگی مستقیم به نرم افزار مدلسازی و متحرک سازی شما دارد. بنابراین در انتخاب موتور رندر سعی خواهیم کرد که نرم افزارهای مهم این بخش مانند Autodesk 3ds Max , SoftImage,Maya , Revit , AutoCad , Newtek Lightwave 3d , SketchUp , Houdini , Maxon Cinema 4D و نرم افزارهای مشابه را نیز مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب هر کدام از موتورهای رندرینگ را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

نمونه رندر با موتور vray

در انتخاب موتور رندرینگ ، نوع پروژه و خواسته کاربران است. اینکه پروژه شما یک تصویر ثابت است یا متحرک. شما در حال ساخت جلوه های ویژه برای فیلم هستید یا تبلیغات، شما یک فیلم کوتاه می سازید یا بلند یا سریال ، عناصر مورد استفاده شما در صحنه چه چیزهایی هستند، و …؟؟؟ و آخرین پارامتر نیز در انتخاب یک موتور دانستن تاریخچه و گذشته آن موتور است. اگر شما بدانید که هدف سازندگان یک موتور رندر چه بوده است، با دید بهتری آن را انتخاب میکنید. برای مثال سازندگان یک موتور رندر تصمیم داشته اند که از آن برای رندرینگ تک فریم صحنه های معماری استفاده کنند اما شرکتی دیگر موتور خود را برای رندرینگ انیمیشن و کاراکتر تولید کرده است. دانستن اینکه هر موتور رندر برای چه منظوری تولید شده است شما را در انتخاب آن یاری می دهد.

نمونه رندر داخلی با موتور vray

تاریخچه پیدایش : موتور رندرینگ VRay محصول تفکراتVladimir Koylazov و Peter Mitev می باشد. Vladimir آنقدر بعدها مشهور شد که نام Vlado را برای او انتخاب کردند و در بیشتر محافل و سایت های از این نام بجای نام کامل وی استفاده می شود. شروع تولید Vray به سال 1997 برمیگردد. در آن زمانVlado در شرکت Chaos Software مشغول به کار بود که بخشی از مجموعه Chaotic Dimension بود. با استقبال خوبی که کاربران از نسخه های اولیه این محصول کردند، Vlado و شرکت Chaos Software ترغیب به توسعه و بروز رسانی VRay کردند .تمرکز اولیه توسعه دهندگان این موتور رندر بروی صنعت معماری بود زیرا در آن زمان موتورهای رندرینگ بسیار معروف و قدرتمندی وجود داشتند که به منظور ساخت انیمیشن و جلوه های ویژه فیلم ها از آن ها استفاده می شد

نمونه رندر داخلی با موتور vray

بیشتر تصاویر و تبلیغات منتشر شده برای VRay از مزامین ساختمان ها، طراحی دکوراسیون و نما تشکیل شده بود و تمرکز اصلی سازندگان و تیم توسعه آن، تولید یک موتور رندرینگ Photo Realistic برای نرم افزار 3d Studio بود.در آن زمان 3d Studio یک موتور رندر داخلی داشت که بر پایه الگوریتم Scanline عمل می نمود و رندرینگ روشنایی عمومی یا Global Illumination در آن تعریف نشده بود. علاوه بر GI پارامترهای بسیار زیادی بود که 3D Studio از آن محروم بود. در نتیجه کاربران آن بشدت مجذوب VRay و توانایی های آن شدند. شرکت های دیگر نیز از این فرصت یپش آمده استفاده کردند و بعد از مطالعه و بررسی موتور رندر وی – ری ، اقدام به تولید محصولات جانبی برای این موتور رندر شدند. به سرعت VRay آنچنان فراگیر شد که آرشیتکت ها برای دریافت خروجی طراحی های خود بجز VRay راهکار دیگری را سراغ نداشتند. این تب به طراحان صنعتی و تبلیغات نیز سرایت کرد و بزودی شرکت های تبلیغاتی و طراحان و هنرمندان برای معرفی محصولات و تصاویر آنها، از VRay استفاده میکردند.

نمونه رندر داخلی با موتور vray

امروزه شرکت های بسیار زیادی در کنار توسعه دهنده اصلی آن یعنی Chaos Software مشغول به کار هستند. با گسترش VRay و شرکت های تابع آن و شرکت اصلی یعنی Chaotic Dimension و دیگر شرکت های به عنوان یک مجموعه به کار خود ادامه دادند تا اینکه نام آنها به Chaos Group تغییر کرد که معرف تعداد شرکت هایی بود که به صورت یک گروه کاری با یکدیگر همکاری میکردند. از این میان چند شرکت مطرح در زمینه ارائه خدمات رایانه ای ، همکاری بسیار بزرگی را با VRay شروع کردند که از مهمترین آنها میتوان به شرکت های EverMotion و Dosch Design اشاره کرد. شرکت های بسیار زیادی نیز در این موضوع قرار میگیرند که EverMotion را میتوان بهترین آنها دانست. در حقیقت VRay بخشی از محبوبیت خود را مدیون این شرکت و رقبای آن است.

 نمونه رندر داخلی با موتور vray

خصوصیات موتور رندرینگ Vray جدا از اینکه از VRay در کدام نرم افزار استفاده میکنید، این موتور رندرینگ خصوصیات واحدی را از خود نشان می دهد که در این مبحث به آن خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید این مطلب با تغییرات آینده Vray بروز رسانی خواهد شد. مهمترین خصوصیت این موتور رندرینگ پردازش دقیق و مناسب GI یا Global illumination می باشد.نام بردن از موتورهای رندرینگی که پردازش GI را به صورت واقع گرایانه انجام می دهند بدون Vray کاری اشتباه است. چه طرفدار این موتور باشید و چه نباشید، VRay یکی از بهترین ها در این زمینه است. کیفیت تصویر خروجی در این موتور با استفاده از الگوریتم های پردازشی Tone mapping , Image Sampling , Image Filtering , Texture Filtering و دهها روش محاسباتی پیشرفته به بهترین حالت ممکن انجام می شود. کیفیت تصویر رندر شده در VRay در صورتی که کاربر آن توانایی استفاده از امکانات آن را داشته باشد در واقعیت بوده و عملا نمیتوان تفاوت تصویر واقعی و رندر شده را در آن تشخیص داد. الگوریتم های رندرینگ GI در Vray شامل Irradiance Mapping , Light Caching , Photon Mapping می باشد. روشی نیز به نام Brute Force در این موتور قرار دارد که روشی ساده و دقیق است که از نظر عملی نمیتوان به عنوان الگوریتم های Sampling از آن یاد کرد. در VRay به منظور افزایش دقت و کیفیت محاسبات GI ، کاربران میتوانند از یک یا دو اگوریتم به صورت همزمان استفاده کنند. ترکیب روشهای مختلف محاسبه روشنایی عمومی باعث می شود که کاربران بتوانند ضمن افزایش کیفیت نهایی، به روشهای گوناگون سرعت این پردازش را نیز افزایش دهند.همچنین الگوریتم های Ambient Occlusion را نیز در Vray پیدا خواهید کرد. Vray توانایی استفاده از متریالهای گوناگونی را دارد. تقریبا هر آنچه را که بخواهید میتوانید در Vray ایجاد کنید. پشتیبانی از subsurface scattering یا SSS ، Blend Material ، توانایی ساخت انواع فلزها، Light Material ، Transparent and Translucent Material ، و ده ها مدل متنوع دیگر را میتوانید مستقیما در VRay ایجاد کنید.استفاده از متریال های Dirt , Fresnel Reflect , Multi layer Reflection و … از توانایی های اولیه VRay به حساب می آیند. در مبحث MultiPass رندرینگ، نیز VRay سرآمد موتورهای رندرینگ است. کاربران میتوانند تا بیش از 30 لایه مختلف را از Vray خروجی بگیرند که میتوان به انواع Diffuse Pass , Specular Pass , Shadow Pass , Depth Pass , Material ID , UV pass , SSS Skin Pass , GI Pass و … اشاره کرد. چندین پلاگین اضافی نیز وجود دارد که میتواند تعداد این Pass را برای شما چندین برابر کرده و بتوانید به کوچکترین جزییات صحنه دسترسی پیدا نمایید. یکی از افتخارات رندرینگ معماری در VRay ، فیلم The 3rd and The 7th می باشد. کسانی که این فیلم را دیده اند به یقین می دانند که تفاوت دادن واقعیت و رندر در این فیلم غیر ممکن است. مصاحبه انجام شده با alex roman طراح این فیلم را در همین سایت و از طریق همین لینک می توانید مطالعه نمایید.

مزایای موتور رندرینگ VRay –موتور رندرینگ وی ری را میتوان به دلایل زیر از بهترین ها دانست:
* وجود فیلم های آموزشی ، کلاس ها و دوره های بسیار بسیار زیاد
* تیم توسعه قدرتمند و بروز رسانی مداوم این موتور
* کیفیت رندرینگ بسیار بالا –استفاده از الگوریتم های رندرینگ Biased & Unbiased
* امکان رندرینگ تحت شبکه و رندر فارم –وجود متریال ها و مدلهای سه بعدی آماده بسیار زیاد
* قابلیت رندرینگ تک فریم و انیمیشن –قابلیت تولید Render Pass های متعدد

* پشتیبانی از رندرینگ آب ، آتش و دیگر سیالات و سیستم های ذره ای (particle systems)

 نمونه رندر داخلی با موتور vray
معایب موتور رندرینگ VRay
* نیاز به یک سیستم قدرتمند برای رندرینگ صحنه های بزرگ
* سنگین بودن و کند بودن آن نسبت به موتورهای رندرینگ جدید
* نیاز به مهارت بالا برای کاربران و تنظیمات پیچیده رندرینگ
* تنظیمات سخت و مشکل ساز در زمان رندرینگ انیمیشن
* قیمت نسبتا بالا در مقایسه با دیگر موتورهای همرده

طیف کاربران: کاربران عمده این موتور رندرینگ شامل طراحان صنعتی، معماران، ارشیتکت ها، طراحان تبلیغاتی و سازندگان جلوه های رایانه ای می باشد. اما بیشترین طیف کاربران این موتور در بخش رندرینگ های تک فریم و معماری وطراحی دکوراسیون می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *