مقایسه مایا و مکس

3ds max VS maya

شاید یکی از مهمترین سوالاتی که کاربران موقع ورود به گرافیک کامپیوتری از خودشون میپرسن اینه که با چه نرم افزاری شروع به کار کنن و معمولا اکثر این بحث ها به این ختم میشه که تری دی اس مکس (3ds max)  بهتره یا مایا ( maya ) ؟

خوب اینجا سعی میکنم توی یه نقد کاملا بی طرف به نقاط ضعف و قوت هر کدوم از اونا صحبت کنم تا شاید برخی از دوستان به درک بهتری از توانایی های این دو برنامه برسند.

چیزی که اول کار میتونم بهتون بگم اینه که سعی کنید به هیچ وجه به یک برنامه خاص وابسته نشید و تا میتونید در زمینه های مختلف و برنامه های مختلف تسلط پیدا کنید. چون هر برنامه مزیت های خاص خودش رو داره و اگر بتونید از مزیت های هر برنامه استفاده کنید مطئن باشید سرعت و کیفیت کارتون بالاتر خواهد رفت.

به طور کلی ساختار برنامه مکس بیشتر به صورت پارامتریک هست و برنامه مایا ساختار nod base داره و حرفه ای ها معمولا node base رو یه مقدار بیشتر ترجیح میدن حالا چرا ؟ این یه بحث کاملا جداست. هر چند که 3ds max هم در نسخه اخیرش تا حدی به سمت محیط Node base حرکت کرده اما نکته اصلی اینجاست که ببینید کدوم روش با روحیه و منطق شما بیشتر سازگار هست!

در ادامه این مقاله همراه ما باشید

مدلسازی Modeling

کار مدل سازی در مکس آسان و سر راسته و اکثرا شما با پارامترها و ویرایشگر ها ( modifier ) سر و کار دارید. برنامه  تری دی اس مکس (3ds max) یک بدنه بسیار محکم در مدل سازی داره علاوه بر اون بانک کاملی از انواع ویرایشگر ها (modifier) در اختیارتون میذاره که تقریبا اکثر نیاز های شما رو پاسخگو خواهد بود. شاید بشه گفت مدل سازی مکس در بسیاری از قسمت ها به صورت پارامتریک هست. اگر شما در زمینه معماری فعالیت میکنید، برنامه تری دی اس مکس میتونه پاسخگوی بیشتر نیاز های شما باشه و مخصوصا 3ds max Design مخصوص معماران ساخته شده! علاوه بر اون این برنامه با اتوکد Autocad سازگاری فوق العاده ای داره(البته مایا هم از فایلهای اتوکد پشتیبانی میکنه ولی کار کردن با نقشه ها یه مقدار فوت و فن لازم داره). علاوه بر این اکثر آبجکت های آماده معماری برای 3ds max موجود هست (evermotion Arch models,..) و نیاز شما رو به مدلسازی کاهش میده به همین دلایل انتخاب اول اکثر شرکت های معماری محسوب میشه

اما از اون طرف یاد گیری مدل سازی مایا زمان بر هست و شما باید حتما ابتدا با روال کار برنامه حتما آشنا بشید مخصوصا این که اکثر ابزارها یه مقدار پراکنده هستند البته میانبر هایی که با کلید های ترکیبی alt و shift و ماوس به اونها دسترسی دارید مشکل پراکنده بودن ابزارها رو کاملا برطرف کرده و شما در کسری از ثانیه میتونید بیشتر ابزارها رو استفاده کنید.(این ویژگی فوق العاده ترین ویژگی مدلسازی مایا هست)  ابزار جدید modeling toolkit که تا حدی شبیه به ابزار مکس هست هم اخیرا به مایا اضافه شده و چند ویژگی مناسب برای Retopology در اختیار کاربران مایا قرار داده بقیه ویژ گی های اون در مقابل امکانات قبلی مایا چشمگیر نیست! در کل اگر بتونید مرحله یادگیری  رو اصولی و کامل  پشت سر بذارید میتونید به سرعت بسیار بالایی در کار مدل سازی برسید به طوری که عملکرد شما در هنگام مدلسازی شاید حتی برای دیگر کاربران مایا هم قابل تشخیص نباشه!

محیط کاربری UI

کسانی که با هر دو برنامه کار میکنن معمولا برنامه مایا رو تا حدی نرم تر در زمینه محیط کاربری میدونن به طوری که یکی از نکات مثبت مایا به اعتقاد خیلی از کاربران user friendly بودن اون هست و در نسخه های جدید 3ds max و motion builder امکان انتخاب محیط کاری مایا به کاربران داده شده

در مایا شاید روند کار در اوایل تا حدی گیج کننده باشه و یاد گیری اون  رو یه مقدار زمان بر میکنه. برای یاد گیری مایا حتما باید کنار دست یک حرفه ای بنشینید وگرنه با آشنایی مقدماتی کار سختی پیش رو دارید.  اما …! اگر بتونید ابزارها و مخصوصا میان بر ها ( قدرتمند ترین ویژگی مدل سازی مایا) رو خوب یاد بگیرید داستان به صورت دیگه ای خواهد بود

محیط کاربری 3ds max بسیار ساده و محکم هست و اکثر ابزارهای در یک بخش مشخص متمرکز شدن و شما برای پیدا کردن ابزار مورد نیازتون گیج نخواهید شد. شما بیشتر تنظیمات لازم برای کارتون رو در ابزار های سمت راست دارید و این ابزارها متناسب با المان یا ویرایش گر انتخاب شده تغییر می کنند. در نتیجه نیازی به گشتن در منو ها نیست و یادگیری ابزارها و امکانات بسیار راحت و سرراست هست

صحنه های سنگین با تعداد Poly  زیاد

 شما در برنامه مایا میتونید صحنه های بزرگ رو با تعداد پلی خیلی بیشتر به راحتی مدیریت کنید و حتی در حالت wireframe عملکرد برنامه بهتر هم میشه. کلا برنامه مایا کمتر هنگام کار بر روی کامپیوتر شما فشار میاره و سیستم های ضعیف هم می تونن مایا رو به راحتی اجرا کنند. این نکته برای مدیران پروژه بسیار حائز اهمیت هست چون هزنیه ها رو بسیار کاهش میده

اما برعکس برنامه مکس نیاز به یک سیستم کامپیوتری قدرتمند داره و معمولا توی صحنه های سنگین یه مقدار کند عمل میکنه این مشکل در هنگام کار در حالت wireframe بیشتر ناراحت کننده هست و به همین دلیل توصیه میشه برای کار با تری دی اس مکس از سیستم قدرتمندی استفاده کنید.

UV Texturing

در بحث تکسچرینگ هر دو برنامه ابزار قدرتمندی در اختیار شما میذارن . 3ds max با ویرایشگر uvw map تا حد زیادی کار شما رو در زمینه تکسچرینگ راحت کرده و در بسیاری از موارد نیازی به سر و کله زدن با UV ندارید اما برای ویرایش های بیشتر میتونید از ویرایشگر Unwrap  استفاده کنید. مایا پنجره قدرتمندی به نام UV texturing داره که ابزارهای حرفه ای در اختیار شما برای  ویرایش UV میذاره و به نظر ابزارهای کاملتری رو ارائه میده.

 رندرینگ Render

در بحث رندر هر دو برنامه قوی هستند و از پلاگین های مطرحی همچون mental ray, v-ray پشتیبانی میکنند .معمولا نسخه های جدید v-ray برای 3ds max زود تر منتشر میشه و از اون طرف مایا از پلاگین  Arnold که یک موتور رندر کاملا فیزیکال هست پشتیبانی میکنه. البته پارامترها متفاوت هستند ولی در کل میشه نتایج یکسانی در هر دو برنامه گرفت.

انیمیشن Animation

هر دو برنامه در زمینه انیمیشن بسیار قدرتمند هستند مخصوصا 3ds max 2016 امکان کار با سکانس ها و دوربین ها رو داخل خود برنامه مهیا کرده! اما به طور کلی در بحث انیمیشن  بیشتر شرکت های بزرگ تمایل دارند که از مایا برای پکیج نهایی انیمیشن استفاده کنند. البته در هر دو برنامه در بسیاری از موارد میشه نتایج یکسان گرفت اما برای ساخت پروژه های بزرگ معمولا و نه همیشه! انتخاب اول کمپانی ها مایا هست هر چند شرکت های بزرگی رو داریم که از مکس هم به عنوان پکیج نهایی استفاده میکنند. ولی شاید بشه برنامه مایا رو بیشتر یک پکیج انمیشن سازی در نظر گرفت…

ریگ Rigging

در بحث ریگ شما با مایا میتونید ریگ های خیلی پیچیده تری رو با کنترل بیشتری روی اجزا بسیازید هر چند که کار با اون یه مقدار سخت هست و شما از ابتدا باید همه چیز رو خودتون تعریف کنید ( همون طور که گفتم مایا node base هست) برای ریگ کردن کاراکتر در مایا بهتره که به برنامه نویسی MEL هم آشنا یی داشته باشید. شما در مایا روند کاری دشواری رو پیش رو دارید و تقریبا همه چیز رو باید خودتون برای برنامه تعریف کنید.

  اما از اون طرف در برنامه 3ds max  عملیات Rigging تا حدی راحت تره و  شما محیط قدرتمندی به نام CAT رو در اختیار دارید که خیلی تنظیمات رو به صورت پیش فرض داره و نیازی به تعریف اونها نیست. این رو هم بگم که مکس هم توانایی برنامه نویسی max script رو داره یعنی به صورت حرفه ای هم میتویند کار ریگ و ساخت کنترل ها رو در مکس انجام بدید . به نظر بیشتر شرکت های هالیوودی و بازی سازها محیط ریگ مایا رو بیشتر ترجیح میدن چون توی اکثر پروژه ها حضور مایا پر رنگ تره دیده میشه

در کل توصیه میشه که برای ریگ های ساده مخصوصا انسان از 3ds Max و برای ریگ های پیچیده از maya استفاده کنید و توجه کنید که هر دو ابزار قدرتمندی برای این کار دارن

 کدام یک برای پروژه من مناسب تر است؟

این کاملا بر میگرده به انتخاب خودتون اما چند تا راهنمایی شاید کمکتون کنه

1- جذب نیروی حرفه ای در زمینه مایا یه مقدار سخت تره ولی کاربران 3ds max رو راحت تر میتونید جذب کنید و متقاضیان بیشتری برای کار خواهید یافت

2- اگر اساس پروژه خودتون رو 3ds max در نظر گرفتید باید هزینه های مربوط به تجهیزات رو هم در نظر بگیرید.. شاید هزینه تهیه کامپیوتر های مناسب براتون گرون تموم بشه. اما مایا به نظر روی سیستم های ضعیف تر عملکرد بهتری داره و  دچار افت فریم در viewport نخواهید شد

کدام نرم افزار بهتر است؟

شاید برای کسانی که برای مدت طولانی با مکس (3ds Max) کار کرده باشند برنامه مایا ناخوشایند و ضعیف به نظر بیاد و بالعکس برای کسانی که با مایا کار میکنند برنامه مکس ضعیف باشد و شما اکثرا با بحث و جدل بین کاربران این دو برنامه مواجه هستید. شاید بتوان گفت که هر دو گروه کاربر حق دارند! در حقیقت شما با هر نرم افزاری که کار کنید در آن نرم افزار جا افتاده تر می شوید و  آن نرم افزار برای شما کارآمدتر به نظر می آید و بهتر می توانید به نتایج دلخواه برسید! و کار کردن با منطق یک برنامه کار شما را برای یاد گیری منطق سایر برنامه ها سخت میکند

اما اگه بخوایم به یه جمع بندی برسیم، برای کسایی که تازه کار CG رو شروع میکنن من برنامه 3ds max رو توصیه میکنم چون روند مشخصی داره و خیلی سرراسته و یادگیریش آسونتره و از کارهای مبتدی تا پیشرفته رو به راحتی میتونید داخلش انجام بدید. اما اگر مایل هستید که مایا کار کنید حتما سعی کنید کنار دست یک حرفه ای بنشینید و روال کاری اونو فرا بگیرید وگرنه کار سختی رو پیش رو دارید.

3ds max برای کمپانی های کوچک و مخصوصا جنرال آرتیست ها  گزینه فوق العاده ای محسوب میشه و خیلی راحت میشه یک پروژه رو داخلش جمع کرد اما برنامه مایا رو معمولا شرکت های بزرگ که نیاز به کنترل خیلی زیاد در مورد همه چیز دارند ، انتخاب میکنند. نه به این دلیل که مکس کمبود داره ! به این دلیل که کار های پیچیده توی برنامه های  node base  مثل مایا و هودینی تا حدی راحت تر مدیریت میشه

من توی یک سری پروژه هم مدلساز مایا داشتم و هم مدل ساز مکس و چون کاربران زبده ای بودند هر دو کارشون رو به نحوه احسنت انجام میدادن برنامه های سه بعدی تنها ابزار کار هستند و مهمترین فاکتور خود  شما ، تخیلتون و توانایی های فردی شماست که کار رو عالی میکنه. باز هم توصیه میکنم که به یک برنامه خاص وابسته نشید و با برنامه های متفاوت کار کنید چون توی برخی از پروژه ها شاید مجبور بشید با کاربران برنامه های دیگه کار کنید و یک درک اولیه از سایر برنامه های مطرح میتونه توی هماهنگی کاری خیلی بهتون کمک کنه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *